۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

حذف يارانه ها – يك نامه از 10 روز اخير

حذف يارانه ها – يك نامه  از 10 روز اخير

تهران – 9 دي – بنا به يك نامه رسيده از هموطنان ، غول افزايش قيمتها رفته رفته شروع به حركت كرده است . اين حركت از كارگران ساختماني محروم شروع شده است كه تا هفته قبل بصورت روزمزد 13 الي 14 هزار تومان بسر كار ميرفتند .  غالب آنها را افغانيهاي حاضر در ايران تشكيل ميدادند. ولي از هفته قبل آنها  خواستار دستمزد روزانه 20 هزار تومان شده اند . با اين وضعيت پروژه هاي ساختماني كه اغلب توسط كارفرمايان با كارگران افغاني اداره ميشود مشكل سازميشود . زيرا كارگران ايراني بدليل مسائل بيمه و ماليات و امكان شكايت و ... از قبل هم براي كارفرمايان گران تمام ميشد و تمايلي به استفاده از آنها نداشتند .

 

اين گزارش ميافزايد ، رژيم بظاهر به كارخانجات توليد سيمان دستور داده كه قيمت محصولات خود را بالا نبرند. اين درحاليست كه در يك كارخانه سيمان در استان تهران هزينه برق مصرفي ماهانه 150 ميليون تومان و گاز لوله كشي ماهانه 100 تا 120 ميليون تومان بوده ولي از اين پس اين مبلغ به 800 ميليون الي يك ميليارد تومان بالغ ميشود . اين افزايش بهاي انرژي در كنار افزايش زنجيره وار ساير هزينه هاي توليد ( مواد اوليه ، دستمزدها و … ) از ماه آينده اثرات خود را بيشتر بارز خواهد كرد .

 

بنا به همين گزارش ، قبل از حذف يارانه ها ، قيمت نان در تهران از خيابان طالقاني به بالا با قيمت آرد آزاد فروخته ميشد كه دو تا سه برابر قيمتهاي نان درجنوب تهران بود . مثلا سنگك در پايين طالقاني 150 تا 200 تومان بود ولي در بالاتر از آن 500الي 700 و 1000 تومان عرضه ميشد . نانوايي ها با نصب تابلويي در مغازه مبني بر استفاده از آرد آزاد و غير يارانه اي مشتريان رااز علت گراني نان مطلع ميكردند . از بعد از حذف يارانه ها ، هم اكنون وضعيت شمال و جنوب خيابان طالقاني معكوس شده است و مردم فقير و كم درآمد كه غذاي اصلي شان نان است ، آن را به بهاي گرانتر از شمال شهر بايد تهيه كنند .

 

اين گزارش ميافزايد در بخش حمل و نقل كالا ، تريلي هايي كه تا قبل از اين بار 22 تني را با قيمت 130 تا 150 هزار تومان در استان تهران جابجا ميكردند ، هم اكنون مبلغي بين 180 تا 240 هزار تومان كرايه مطالبه ميكنند و در صورت عدم توافق با صاحب كالا ، از انجام كار خودداري ميكنند .

علاوه بر اين هنوز عده اي از مردم از بنزين سهميه اي قبلي خود استفاده ميكنند و بارز شدن كامل اثرات حذف يارانه ها در دو سه ماه آينده بيشتر بارز خواهد شد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.